ul. Zielonogórska 33, 71-084 Szczecin+48 721 956 919poniedziałek-piątek 8:00-17:00, sobota 9:00-14:00

BLOG

Wymiana opon. Kiedy najlepiej to zrobić i co należy wiedzieć?

03.19.2020

Nadchodzi okres wymiany opon zimowych na letnie. Błędy podczas zmiany opon mogą nieść za sobą poważne konsekwencje. O czym należy pamiętać podczas wymiany na opony letnie? Kiedy najlepiej to zrobić?

Badania przeprowadzone wśród kierowców wskazują, że aż 92 procent z nich deklaruje zmianę opon w ciągu roku, latem – na letnie, zimą – na zimowe. Oznacza to, że większość kierowców, którzy poruszają się po polskich drogach jest świadoma zalet jakie daje jeżdżenie na oponach dostosowanych do pory roku i różnic jakie między nimi występują. 

Kiedy wymienić opony na letnie?

Zgodnie z ogólnie przyjętymi normami, opony letnie powinny być montowane, wówczas gdy średnia dzienna temperatura przekracza 7°C. Niestety, dość trudno podać dokładne ramy czasowe ze względu na to, że pogoda na przełomie zimy i wiosny nieustannie się zmienia. W związku z tym nie zaleca się zmiany opon na letnie po pierwszych dniach, w których temperatura sporadycznie przekracza 7°C. Należy zaczekać z tym do momentu, w którym pogoda będzie już stabilna, a dopiero później udać się do serwisu, który dokona zmiany.  

Różnice między oponami zimowymi, a letnimi

Opony letnie i zimowe różnią się głównie mieszanką gumową, z której są wykonane. Materiał, którego użyto do budowy opon letnich, jest specjalnie przystosowany do pracy w temperaturach powyżej 7°C. Daje to gwarancję pełnej wydajności przy takich warunkach. Kiedy temperatura jest niższa, opony letnie zaczynają twardnieć przez co tracą swoje właściwości.

Opony zimowe działają odwrotnie. Mają więcej krzemionki dzięki czemu przy temperaturze niższej niż 7°C uzyskują odpowiednie właściwości. W wyższych temperaturach opony zimowe ulegają przegrzaniu, przez co szybciej się zużywają. Mieszanka, którą stosuje się w oponach zimowych również nie spełnia swojej funkcji podczas letnich dni. Niestety nie zapewnia wtedy przyczepności i bezpiecznego hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. 

Następną różnicą między oponami letnimi i zimowymi jest wzór bieżnika. Projektanci zwracają szczególną uwagę na różne funkcje opon i dostosowują je do danego sezonu. Opona zimowa ma w bieżniku znacznie więcej nacięć (tzw. lamele), które są wyraźniejsze niż w oponach letnich. Nacięcia są głębsze, dzięki czemu w skuteczny sposób mogą odprowadzać śnieg i błoto spod przedniej części opony. Dzięki temu opony zimowe mają znacznie lepszą przyczepność do podłoża w trakcie zimy, ale jednocześnie ich wydajność w warunkach letnich jest mniejsza.

Bieżnik opony letniej jest o wiele płytszy przez co powierzchnia styku opony z drogą jest większa. Za pomocą tej konstrukcji poprawie uległa sterowność na suchych drogach, a droga hamowania została skrócona. Dzięki cięciom woda jest odprowadzana w deszczowe dni. Zapobiega to aquaplaningowi. 

Na co należy zwrócić uwagę podczas zmiany opon?

Przed zmianą opon na lato zwróć uwagę na ich stan. Głębokość bieżnika jest ważna – według polskiego prawa, dozwolone są opony posiadają bieżnik o głębokości równej lub większej niż 1,6 mm. Są to wartości na pograniczu, które jednak nie gwarantują pełnego bezpieczeństwa na drodze. Opona letnia z bieżnikiem mniejszym niż 3,0 mm traci swoją przyczepność, szczególnie wtedy, gdy drogi są mokre. Opony zimowe, pomimo tego, że nie są objęte żadnymi przepisami, należy wymienić, gdy bieżnik ma mniej niż 4 mm głębokości. Zanim opony zostaną zamontowane trzeba sprawdzić także, czy nie są uszkodzone po bokach i na bieżniku. W razie wątpliwości skonsultuj się ze specjalistą. 

Szczególnie jeżeli wymieniamy same opony, a nie całe koła na felgach, trzeba pamiętać o ich wyważeniu. Koła, jeśli są wyważone w nieprawidłowy sposób, bardzo negatywnie wpływają na działanie zawieszenia i mogą być przyczyną pociągnięcia samochodu na boki. Ma to związek również z nierównomiernym zużyciem opon, a tym samym szybszą utraty ich właściwości. 

Ostatni, ale niezwykle istotny punkt to skontrolowanie ciśnienia w oponach. W większości przypadków spadek ciśnienia następuje z powodu naturalnego procesu „oddychania” gumy, a także w związku z nieszczelnością zaworu. Jeżeli ciśnienie jest niższe niż zaleca to producent, pogorszeniu może ulec przyczepność opon, reakcja na zakręty i hamowanie.  Opory toczenia będą znacznie większe, a w związku z tym – samochód będzie spalał więcej paliwa. Jeżeli nie masz pojęcia o tym, jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie dla twojego samochodu, skorzystaj z konsultacji z fachowcem. 

Ile trwa wymiana opon?

Czas, w którym zostaną wymienione opony jest uzależniony od wydajności samego mechanika, ale także od sposobu wymiany kół. Jeśli warsztat posiada odpowiedni podnośnik, zmiana opon zajmuje około 46-60 minut. W okresie wiosennym usługi te bywają mocno oblegane, szczególnie jeżeli nastąpi nagła i drastyczna zmiana pogody. Ponadto niektóre opony wymagają także naprawy. Najlepszym sposobem na zaoszczędzenie czasu jest więc wymiana opon z odpowiednim wyprzedzeniem, wtedy gdy większość kierowców w mieście jeszcze nie decyduje się na wymianę.