ul. Zielonogórska 33, 71-084 Szczecin+48 721 956 919poniedziałek-piątek 8:00-17:00, sobota 9:00-14:00

BLOG

Wymiana amortyzatorów – co ile kilometrów?

09.02.2022

Wymiana amortyzatorów – co ile kilometrów? Amortyzatory mają kluczowe znaczenie dla prowadzenia samochodu, hamowania i stabilności. To najważniejsze elementy bezpieczeństwa podczas jazdy. Podobnie jak wiele części, amortyzatory zużywają się z czasem podczas normalnego użytkowania pojazdu. Większość kierowców rozumie, że awaria amortyzatora negatywnie wpłynie na komfort. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pogarsza się prowadzenie samochodu i skuteczność hamowania. Regularne kontrole podzespołów i wymiana amortyzatorów na czas pomoże utrzymać pojazd w ryzach i zapewni bezpieczeństwo pasażerom.

Wymiana amortyzatorów co ile kilometrów?

Eksperci zalecają sprawdzanie amortyzatorów co 20 000 km i wymianę ich co 80 000 km. Stosunkowo łatwo jest określić zużycie opon, hamulców lub szyby przedniej. Ale amortyzatory nie są tak łatwe do sprawdzenia, chociaż te krytyczne elementy bezpieczeństwa są bardzo narażone na codzienne zużycie. Amortyzatory należy sprawdzać w warsztacie co 20 000 km lub za każdym razem, gdy wykonywane są prace przy kołach, układzie hamulcowym lub przy każdej geometrii kół. Czy można wymienić amortyzator tylko z jednej strony? Eksperci z serwisu samochodowego są zdania, że amortyzatory trzeba wymieniać na każdej osi, zawsze tylko parami. Trzeba jednak pamiętać, że skoro amortyzatory mają tak duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu, nie można popełnić błędu przy ich wymianie.

Dlaczego wymiana amortyzatorów co 80 000 km?

Testy wykazały, że właściwości oryginalnych amortyzatorów pneumatycznych ulegają znacznemu pogorszeniu po 80 000 km. Uszkodzenia amortyzatorów mogą być niewidoczne, dlatego 80 000 km to przebieg, przy którym zaleca się ich wymianę. Sprawdzenie tych elementów i wymiana w razie potrzeby zapewnią, że Twój pojazd będzie w doskonałym stanie technicznym. Jeżeli będziesz kontynuował jazdę samochodem na zużytych amortyzatorach spowodujesz wydłużenie czasu hamowania a to niekorzystnie wpłynie na bezpieczeństwo jazdy. Wpływa to również negatywnie na zdolność do utrzymania kontroli nad pojazdem.

Czynniki wpływające na zużycie amortyzatorów

Chociaż niektóre elementy samochodu zużywają się podczas codziennej jazdy, istnieją inne czynniki, które wpływają na żywotność tych części. Twój styl jazdy i środowisko, w którym pojazd jest eksploatowany, może wpływać na trwałość amortyzatorów. Na przykład kierowcy w regionach północnych muszą częściej wymieniać amortyzatory z powodu wybojów powstałych w nawierzchni drogi z powodu cykli topnienia i zamarzania w zimie oraz narażenia na sól drogową. Podobnie dzieje się, jeżeli wykorzystujesz swój pojazd do przewożenia ciężkich ładunków. Z reguły amortyzatory podlegają dodatkowemu zużyciu w trudnych warunkach atmosferycznych i w ciężkich warunkach eksploatacyjnych. Elementy sterowania ruchem współdziałają z innymi głównymi elementami układu kierowniczego i zawieszenia i zależą od nich. Jeżeli dojdzie do usterki w jakimkolwiek z nich wpłynie to także na amortyzatory.

Co świadczy o zużyciu amortyzatorów? 

Zużyte amortyzatory mogą niekorzystnie wpływać na prowadzenie pojazdu, hamowanie i stabilność. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych znaków w swoim pojeździe, zaplanuj przegląd zawieszenia naszym serwisie samochodowym.  

Jakie oznaki trzeba rozpoznać?

  • Jeśli czujesz, że przód samochodu szybko pochyla się w kierunku ziemi podczas hamowania. Może to wskazywać na zużycie amortyzatorów. Zjawisko jest niebezpieczne, ponieważ w tym przypadku droga hamowania może się wydłużyć.
  • Nadmierne kołysanie po najechaniu na wyboje może oznaczać, że amortyzatory nie działają skutecznie. Samochód powinien wyrównać się po i przestać się kołysać. Zużyte amortyzatory nie mogą skutecznie tłumić nierówności nawierzchni drogi i łagodzić uderzeń spowodowanych wybojami.
  • Uczucie, jak samochód chwieje się na zakręcie, jest nie tylko nieprzyjemne, ale także niebezpieczne, ponieważ nie czujesz, że masz nad nim kontrolę. Skutkiem może być również wzrost siły, którą należy przyłożyć do kierownicy w skręcie.
  • Jeśli amortyzatory są zużyte, pojazd może się chybotać, a stabilność jazdy ulegnie pogorszeniu. To chybotanie może również powodować zbyt szybkie zużycie opon, w tym wgniecenia i zużycie bieżnika (gdy kawałki gumy wybijają się z opony).
  • Jeśli amortyzatory nie działają już dobrze, tył samochodu może mocno ugiąć się po mocnym wciśnięciu pedału gazu. Pęd podczas przyspieszania spowodowany siłami bezwładności powoduje, że przód samochodu unosi się. Przyczynia się to objawów choroby lokomocyjnej pasażerów i niepotrzebnego obciążenia elementów tylnego zawieszenia.
  • Lekkie wibracje w kierownicy podczas jazdy po nierównych drogach są normalne. Jeśli drgania utrzymują się nawet na płaskiej drodze, amortyzatory lub stabilizator kierownicy mogą być zużyte.
  • Jeśli amortyzatory są zużyte, może być słyszalne skrzypienie lub grzechotanie. Powodem tego dźwięku jest kontakt metalu z metalem, gdy amortyzator zostaje uruchomiony podczas uderzenia. Ponadto takie dźwięki mogą wystąpić z powodu zużycia elementów montażowych amortyzatorów.
  • Jeśli zauważysz nadmiar płynu hydraulicznego wyciekający z amortyzatora, może to być oznaką jego zużycia.

Czy trzeba obawiać się wysokich cen wymiany amortyzatorów? Oczywiście, że nie! W naszym serwisie samochodowym koszt wymiany amortyzatora przód wynosi od 150 zł, a wymiana amortyzatora tył to 50 złotych. Dysponujemy markowymi częściami zamiennymi, więc ich praca będzie niezawodna.