W każdym samochodzie znajdują się różnorodne płyny i oleje. Płyn hamulcowy, płyn chłodzący czy do wspomagania kierownicy. Płyn do spryskiwaczy, olej silnikowy czy olej do skrzyni biegów. Jest ich naprawdę wiele i zarówno odpowiednia ich ilość, jak również i sama jakość odgrywa niezwykle ważną rolę. Wpływa to bowiem na samą eksploatację samochodu i jego bezawaryjność. Warto więc kontrolować stan płynów w naszych pojazdach, a kiedy wymaga tego sytuacja – dokonywać odpowiedniej ich wymiany.
Wymiana płynów i olejów to podstawa
Okresowa wymiana płynów, jak również i olejów w samochodzie jest niezwykle ważna. Jeśli zaniedbamy to, możemy doprowadzić do bardzo poważnych awarii w naszym samochodzie, wpływając przy tym jednocześnie na bezpieczeństwo nas i innych uczestników ruchu drogowego oraz ogromne koszty naprawy. Każdy właściciel samochodu powinien umieć sprawdzać poziom płynów, tak, aby w razie ewentualnych braków dolać je. Co więcej, należy pamiętać, aby dokonywać okresowej wymiany wtedy, gdy termin na to już wskazuje. Jeśli będziemy lekceważyć ten aspekt, stworzymy nie tylko zagrożenie na drodze, nabawimy się nieprzyjemnych sytuacji, ale często i doprowadzimy do takich awarii i zniszczeń, które będą kosztowały nas niemałe pieniądze.
Po pierwsze olej silnikowy
Olej silnikowy powinien być wymieniony wraz z filtrami oleju. Informacja, kiedy powinno to nastąpić, podana jest w instrukcji obsługi pojazdu. Terminem umownym jest jeden rok lub przejechanie 10 – 20 000 kilometrów. Pojawia się jednak na rynku coraz więcej produktów z wysokiej półki, które zapewniają wymianę po dwóch latach lub po przejechaniu 30 000 kilometrów. Jeśli auto posiada instalację LPG, tutaj wymiana powinna następować dużo częściej, średnio o 25%. Czy koniecznym jest zakup konkretnego oleju? Tak, powinien posiadać on takie parametry, jakie określa producent. Należy więc spojrzeć między innymi na normy lepkościowe oraz jakościowe. Większość osób kupuje oleje syntetyczne. A jak sprawdzić jego poziom w silniku? Na bagnecie pomiarowym widoczne są granice określające maksimum, jak również i minimum oleju w silniku. Koniecznie należy pamiętać o tym, by dolewać taki olej, jaki obecnie jest w silniku.
Po drugie – olej w skrzyni biegów
Jeśli w grę wchodzi olej w skrzyni biegów, tutaj zaleca się jego wymianę średnio co 40 – 60 tysięcy kilometrów. Inaczej jest w przypadku skrzyni automatycznych, gdzie oleju nie wymienia się praktycznie wcale, a jedynie dolewa. Ważne jest to, aby przestrzegać okresów kontroli poziomu oleju w skrzyni biegów, gdyż konsekwencje zbyt małej ilości, mogą okazać się bardzo kosztowne.
Po trzecie – płyn hamulcowy
Istotne znaczenie ma także i płyn hamulcowy. Ten należy wymieniać średnio co dwa lata. Trzeba pamiętać o tym, że ma on właściwości higroskopijne, a więc ma on taką zdolność, że pochłania wilgoć z otoczenia. Jeśli ta wilgoć będzie zbyt wysoka, automatycznie obniży się temperatura wrzenia płynu. Taka sytuacja może doprowadzić do zagotowania się płynu i tym samym do dużo gorszego hamowania. Nowy płyn ma kolor brązowo – żółty, stary szary. Będąc w warsztacie samochodowym, dobrze jest zlecić mechanikowi zarówno sprawdzenie poziomu płynu, jak również i zawartość w nim wody, bowiem jeśli jest jej za dużo, może dojść do korozji elementów układu hamulcowego.
Po czwarte – płyn chłodniczy
W przypadku płynu do chłodnicy, wymiana konieczna jest wtedy, gdy temperatura krzepnięcia staje się zbyt wysoka. Zazwyczaj średnio wymienia się go co 3 – 4 lata. Dobrze jest postawić na taki płyn, jaki zaleca sam producent, gdyż każdy może być inny, co znacząco może wpłynąć na eksploatację samochodu. Sam poziom płynu powinno sprawdzić się raz w miesiącu. Jeśli jest go za mało, należy go dolać. Warto przed okresem zimowym sprawdzić jego jakość za pomocą glikometru. Taką usługę wykona dla nas większość warsztatów samochodowych.
Po piąte – płyn wspomagania kierownicy
Ten olej jest niezwykle specyficzny. Nie pieni się, ma bardzo dobre właściwości smarne, a do tego jest on odporny na działanie nawet wysokich temperatur. W tym przypadku wymienia się go lub dolewa zazwyczaj co kilka lat. Nie można go kontrolować, ale mechanik samochodowy może ocenić jego wygląd. Jeśli jest mętny i zabrudzony, należy dolać świeży lub całkowicie go wymienić.
Po szóste – płyn do spryskiwaczy
W przypadku płynu do spryskiwaczy, niezwykle ważną rolę odgrywa to, by dolać konkretny, adekwatnie do pory roku. Wyróżnia się bowiem dwa jego rodzaje: letni i zimowy. Ten letni doskonale radzi sobie z tłustymi plamami, z owadami, ten zimowy idealny jest na marzącą szybę. Dobrej jakości płyn to podstawa. Jego poziom powinniśmy sprawdzić średnio co dwa tygodnie.
Należy pamiętać o tym, że płyny i oleje w samochodzie odgrywają bardzo ważną rolę. WPływają one na bezpieczeństwo i na odpowiednią pracę poszczególnych układów. Istotne znaczenie ma więc i sam ich poziom, jak również i jakość, o jaką każdy właściciel pojazdu powinien zadbać.