Jazda samochodem to szybki i wygodny sposób na dotarcie z jednego miejsca na drugie. Samo prowadzenie dla większości uznawane jest za przyjemność i zwykle chętnie wsiadamy za kierownicę. Nieco innym tematem jest eksploatacja samochodu. To wiąże się z potrzebą napraw oraz zadbaniem o regularne utrzymywanie odpowiedniego stanu. Tylko w ten sposób można uzyskać bezpieczeństwo na drodze. Jednocześnie niektóre problemy należą do kategorii tych, które zdarzają się często i tym samym są znane wielu kierowcom. Do tej grupy możemy zaliczyć przegrzewanie się silnika samochodu. Przyczyn może być wiele, a z tym wiążą się również zróżnicowane ceny napraw. W ramach tego artykułu skupimy się nad tym, co zrobić w sytuacji, gdy auto przegrzewa się latem.
Działanie doraźne
Każda pora roku niesie ze sobą inne trudności dla eksploatacji samochodu. W zimie konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności na drodze, a ponadto często zmagamy się z problemem z uruchomieniem silnika. Przykłady można wymieniać dalej, ale skupmy się na lecie i przegrzewaniu się silnika. Przede wszystkim, co zrobić, gdy taka sytuacja zdarzy nam się w trasie. W tej sytuacji konieczne jest szybkie działanie. W pierwszej kolejności należy zjechać na pobocze. Ważne jest, żeby zrobić to jak najszybciej w przypadku, gdy konsola wskazuje nam na niski poziom płynu chłodniczego. Następnie wyłączamy samochód, chociaż wielu zaleca, że jeszcze skuteczniej jest rozpocząć hamowanie silnikiem. Tym samym wstrzymamy pracę silnika i jednocześnie ograniczymy produkcję ciepła. Tym samym zostanie obniżona temperatura jednostki napędowej. Następnie musimy poczekać, aż dojdzie do całkowitego wychłodzenia silnika. Kolejnym krokiem powinno być uzupełnienie płynu chłodniczego.
Lokalizacja przyczyny przegrzewania się silnika latem
Przedstawiliśmy schemat działania w przypadku zajścia takiej sytuacji na trasie. Jest to schemat, który może znacząco ograniczyć szkody. Nie zmienia to faktu, że należy zlokalizować przyczynę i na tej podstawie podjąć dalsze działania. Najłatwiejszą przyczyną jest właśnie niski poziom płynu chłodniczego. To z kolei może wynikać z nieszczelności w układzie chłodzenia. Czasem pojawia się też problem niedrożności. To jednak nie koniec przyczyn, które mogą prowadzić do przegrzewania się silnika latem. Warto wskazać również choćby awarię wentylatora. Możemy również wskazać nieprawidłową pracę czujnika temperatury lub termostatu. W obu przypadkach zarządzanie występującym ciepłem nie będzie skuteczne. Do potencjalnych przyczyn należy również zaliczyć problemy z pompą wody.
Jak pozbyć się problemu przegrzewania się silnika latem?
Skuteczna diagnostyka jest w tym przypadku jednym z kluczowych elementów. Jak wspomnieliśmy wcześniej, przyczyn może być wiele, a jednocześnie nie chcielibyśmy płacić za wymianę sprawnych części. Tutaj bardzo ważna jest praca komputera diagnostycznego oraz sprawnego oka specjalisty. W ten sposób można łatwo zlokalizować problem i następnie go wyeliminować. Pamiętajmy, że przegrzewanie się samochodu w lecie może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Może to być nawet uszkodzenie jednostki napędowej. Oczywiście wcześniej możemy samodzielnie rozpatrywać problem zbyt niskiego poziomu płynu chłodniczego. Specjalista nadal będzie jednak potrzebny, jeśli w systemie występują jakieś nieszczelności. Ostatecznie przegrzewanie się samochodu nie należy do banalnych problemów. Właśnie z tego powodu tak ważne jest to, żeby pracę powierzyć odpowiednio wykwalifikowanym mechanikom samochodowym.
Unikajmy podstawowych błędów
Pamiętajmy o tym, żeby unikać błędów, które powszechnie znane są jako szkodliwe. Przede wszystkim nie powinniśmy używać wody jako płynu chłodniczego. Dlaczego? Prowadzi to do powstawania kamienia, co może przyczynić się do poważnych awarii w przyszłości. Po drugie nie należy bagatelizować problemu z przegrzewaniem się silnika w lecie. Oczywiście wysokie temperatury nie sprzyjają w tym przypadku pojazdowi, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że rzeczywiście doszło do awarii. Ponadto nie odkładajmy usunięcia przyczyn, które prowadzą do przegrzewania. W ten sposób z czasem być może będziemy musieli naprawiać znacznie poważniejsze szkody. Nieszczelność w układzie chłodniczym to niewiele w stosunku do uszkodzenia jednostki napędowej. Po trzecie powinniśmy umieć odpowiednio zareagować, gdy w trasie pojawi się analizowany problem. Jak poradzić sobie z tą sytuacją, przedstawiliśmy w poprzednich rozdziałach.
Podsumowanie
Eksploatacja samochodu nie jest łatwa, a liczba awarii, które należy znać, jest bardzo duża. Do tej kategorii należy zaliczyć problem, który szczególnie często ma miejsce latem, czyli przegrzewanie się silnika. Jak w takiej sytuacji zareagować? Na to pytanie można odpowiedzieć na dwa sposoby. Po pierwsze jak zareagować doraźnie? Najłatwiejszym rozwiązaniem jest zatrzymanie samochodu (często zaleca się hamowanie silnikiem), poczekanie na ostygnięcie silnika i dolanie płynu chłodniczego. Po drugie trzeba jak najszybciej zlokalizować awarię oraz ją usunąć. W tym przypadku istnieje całe spektrum możliwości. Tym bardziej ważne jest to, żeby samochodem zajął się specjalista w dziedzinie mechaniki samochodowej.