ul. Zielonogórska 33, 71-084 Szczecin+48 721 956 919poniedziałek-piątek 8:00-17:00

BLOG

Samochód elektryczny czy hybrydowy – jakie są różnice?

03.18.2021
samochod elektryczny a hybrydowy

Pojazdy elektryczne, to stosunkowo nowy produkt na rynku. Samochody hybrydowe, które łączą konwencjonalny silnik benzynowy lub wysokoprężny z silnikiem elektrycznym, istnieją od bardzo dawna. Pojazdy benzynowo-elektryczne, technicznie nie są pojazdami elektrycznymi, ponieważ nie można ich podłączać i ładować z zewnętrznego źródła. Mają akumulatory o bardzo małej pojemności, a silnik elektryczny został zaprojektowany tak, aby wspomagać konwencjonalny silnik, a nie sam napędzać samochód.

Samochód elektryczny czy hybrydowy – co trzeba o nich wiedzieć?

Hybrydy ładują swoje akumulatory, odzyskując energię, która jest zwykle tracona podczas hamowania i zwalniania, a czasem bezpośrednio z silnika benzynowego. Kiedy więc pojawia się informacja, że samochód jest zelektryfikowany, prawdopodobnie oznacza to, że jest to hybryda, a nie samochód elektryczny. Producenci samochodów czasami twierdzą, że hybrydy są elektryczne, ale tak nie jest. Żaden pojazd zasilany paliwem kopalnym nie może być uznany za pojazd elektryczny.

Istnieją również hybrydy typu plug-in lub hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV). Nadal łączą silnik benzynowy i elektryczny, ale pojemność akumulatora jest znacznie większa i można naładować samochód. Nowoczesna hybryda plug-in może przejechać 30-85 km na jednym ładowaniu elektrycznym, a następnie zużywa benzynę do produkcji energii. Hybryda plug-in, w porównaniu do samochodu czysto elektrycznego, nie ma wystarczającego zasięgu na jednym ładowaniu elektrycznym. Ale jej właściciele nie muszą martwić się o znalezienie stacji ładującej, ponieważ zawsze można przełączyć się na silnik spalinowy, dopóki nie ma możliwość ponownego podłączenia do gniazdka. Zatem pojazdy hybrydowe i hybrydowe typu plug-in nie są pojazdami czysto elektrycznymi, ale pojazdami zelektryfikowanymi.

Samochody elektryczne – nowoczesna technologia

Technologia pojazdów elektrycznych zrewolucjonizuje styl jazdy. Brak spalin podczas jazdy, tylko jazda na napędzie elektrycznym. Podczas jazdy nie emituje dwutlenku węgla ani tlenku azotu. Nic, tylko czysta radość z wolności – bez konieczności płacenia za zanieczyszczenie środowiska. Całkowicie elektryczny układ napędowy zapewnia niesamowicie inspirujący, cichy i precyzyjny napęd z natychmiastowym momentem obrotowym zapewniającym szybkie uruchamianie i płynne przyspieszanie przy wszystkich prędkościach. Duża bateria zapewnia duży zasięg. Nie trzeba, więc często jej ładować. A gdy zajdzie potrzeba naładowania samochodu, ładowanie jest łatwe i wygodne – można je nawet ładować w domu.auto elektryczne a hybrydowe

Jak działa samochód elektryczny?

Samochody elektryczne napędzane są tylko z wykorzystaniem silników elektrycznych z pojemnymi akumulatorami. Czym różnią się od hybrydowych? Otóż w autach elektrycznych nie są montowane silniki diesel odpowiadające za doładowanie akumulatora. Brak spalania paliwa spowodował zupełne usunięcie układu wydechowego, czyli dużą cichszą pracę układu napędowego. Obecnie produkowane samochody elektryczne mają zasięg 500 km, natomiast cena przejechania na przykład stu kilometrów to od 5 do 10 złotych.

Długość ładowania takiego akumulatora jest uzależniona od miejsca, w jakim jest wykonywane. W przypadku ładowania w garażu z gniazdka to czas potrzebny do uzupełnienia energii w dużej baterii może wynosić nawet 10 godzin. Natomiast w przypadku ładowania na specjalnie do tego celu przystosowanych stacjach to czas potrzebny na uzupełnienie baterii do 80% ich pojemności to kilkadziesiąt minut. Dużym plusem samochodów elektrycznych jest wysoki moment obrotowy, możliwy już od najniższego zakresu. Ważne! Serwisowanie takich samochodów nie wiąże się z wymianą filtrów oraz oleju silnikowego, ponieważ ich nie posiada.

Samochody hybrydowe w nowej odsłonie

Obecnie wersja hybrydowa, a często więcej niż jedna, jest dostępna w wielu samochodach różnych klas i cen. Przez lata, które minęły od pojawienia się pierwszych samochodów hybrydowych, rozwinął się dość harmonijny system ich klasyfikacji, zgodnie z projektem części elektrycznej połączonego zespołu napędowego. Każda klasa ma swoje zalety i wady i różnią się wydajnością.

Trzeba wiedzieć, że samochody hybrydowe korzystają z silnika spalinowego a także z jednego lub kilku silników elektrycznych. Powodem tego jest zredukowanie zużycia paliwa, emisji splin do atmosfery, oraz zwiększenie mocy samochodu jak również poprawienie jego osiągów. Producenci do samochodów hybrydowych przeważnie wykorzystują silniki benzynowe. Czasami diesel, ale to rozwiązane jest realizowane rzadziej.

Napęd hybrydowy równoległy to mechaniczne połączenie każdego z silników z napędem, kół, dlatego samochód może być napędzany zarówno silnikiem spalinowym, elektrycznym lub jednocześnie obydwoma. W technologii hybrydowej stosowane są małe akumulatory oraz niewielkie silniki elektryczne. Inne rozwiązanie to napęd szeregowy z napędem takim jak silnik elektryczny i jednostka spalinową, która odpowiada za ładowanie akumulatora, co pozwala utrzymać poziom energii na prawidłowym poziomie. Napęd hybrydowy posiada te dwa rozwiązania, gwarantując wysoką wydajność przy wysokich i niskich prędkościach.