Jak przygotować auto do zimy? Zimno jest już na progu, a teraz przygotowanie auta do zimy jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Samochód poddawany jest ekstremalnym obciążeniom w ujemnych temperaturach, a jeśli zrezygnujesz z jego diagnostyki, narażasz się na poważne i kosztowne awarie. Po prawidłowym wykonaniu wszystkich czynności przygotowawczych nie tylko uchronisz się przed problemami, ale także przedłużysz żywotność samochodu. Profesjonalny serwis samochodowy Readyauto pomoże w sprawdzeniu stanu części, wymieni opony na zimowe, zdiagnozuje i usunie ewentualne usterki i przygotuje auto do bezpiecznego sezonu zimowego.
Jak przygotować auto do zimy?
Temperatury poniżej zera, lód, odczynniki powodujące korozję karoserii. Zima to ciężki sprawdzian dla samochodów, nawet przystosowanych do trudnych warunków. Serwis samochodowy Readyauto jest gotowych do przeprowadzania kontroli stanu auta przed sezonem zimowym, kierowcy ze Szczecina mogą zgłaszać się na taki przegląd. Zimą cierpią wszystkie części pojazdu, od kół i elektroniki pokładowej po silnik i nadwozie. Specjaliści z serwisu samochodowego podpowiadają, jak przygotować samochód do zimy, aby bez problemu zniósł mrozy.
Wymiana opon letnich na zimowe
Wymiana opon letnich na zimowe to podstawa i pierwsza rzecz, o której powinien pomyśleć kierowca, gdy nadchodzi zima. Do serwisu samochodowego trzeba się udać, gdy termometr zbliża się do 7°C. Mechanik sprawdzi opony zimowe pod kątem pęknięć, luźnych kolców i śladów zużycia. Zmierzy głębokość bieżnika, wentyli i wykona prawidłowe wyważanie kół. W przypadku mikropęknięć lub białych plam na powierzchni opony należy pomyśleć o zakupie nowego zestawu. W Readyauto można kupić nowe opony pochodzące od renomowanych producentów. Jeżeli nie masz gdzie przechowywać dobrych jeszcze opon letnich, możesz w tym serwisie skorzystać z hotelu dla opon.
Uruchom diagnostykę silnika przed sezonem zimowym
Ważne jest, aby przetestować silnik samochodu pod kątem awarii, ponieważ nawet drobne problemy, na które przymykałeś oko latem, w najbardziej nieprzyjemnym momencie, z pewnością otworzą się zimą w nowej jakości. Kluczowym elementem są tutaj świece zapłonowe i przewody elektryczne, które mogą powodować problemy z uruchomieniem silnika i spowodować jego uszkodzenie. Wszystkie zużyte części będą musiały zostać wymienione na nowe.
Wymiana oleju silnikowego jest niezbędna przed zimą
Zmieniamy olej na zimę, aby nie gęstniał na mrozie. Ze względu na zagęszczoną kompozycję, która znacznie gorzej krąży w układzie, części silnika będą ocierać się mocniej o siebie i szybciej zużywać podczas pracy. Nie wspominając już o tym, że silnik z zagęszczonym olejem zużywa więcej energii akumulatora i szybciej się rozładowuje, co zimą jest krytyczne. Jeśli ostatnia wymiana oleju miała miejsce 5-10 tys. km temu, śmiało powierz to zadanie mechanikowi z serwisu samochodowego i wymieni olej na nowy. Należy również sprawdzić filtr powietrza, zwłaszcza jeśli samochód jeździł po zakurzonych drogach, zimą do brudu drogowego dochodzą cząsteczki odczynników przeciwoblodzeniowych.
Wymiana płynu chłodzącego i sprawdzenie ogrzewania w samochodzie przed zimą
Płyn chłodzący będzie musiał zostać wymieniony w samochodzie, jeżeli zauważono w ciepłym sezonie wyciek płynu i trzeba go było rozcieńczyć wodą lub dodać więcej. Rozcieńczony skład zimą na pewno zamarznie, co może być fatalne w skutkach dla silnika. Aby nie ryzykować jego integralności, starą kompozycję należy usunąć i uzupełnić nowym płynem niezamarzającym. Wymiana płynu chłodzącego w taki czy inny sposób powinna odbywać się co 50 tysięcy kilometrów. Jednocześnie możesz zlecić mechanikowi z serwisu samochodowego zweryfikowanie integralności układu grzewczego auta: sprawdzi, czy nie ma wycieków spod rur i uszczelek, czy wszystko jest w porządku z wężami i ich połączeniami. Chłodnica może być zatkana osadami soli, co znacznie zakłóci obieg płynu chłodzącego. Stare, zatkane rury najlepiej wymienić w całości. Wskazówka: słaba wydajność ogrzewania może być spowodowana wadliwym działaniem zaworu termostatu, który również wymaga wymiany.
Diagnostyka podwozia przed zimą
Przed rozpoczęciem zimy warto przeprowadzić kompleksową diagnostykę samochodu. Zwróć szczególną uwagę na zawieszenie, układ hamulcowy i układ kierowniczy. Przewody hamulcowe, końcówki układu kierowniczego, przeguby kulowe, amortyzatory i sprężyny wymienia się przy pierwszych oznakach uszkodzenia. Jeśli zostało im niewiele zasobów, mogą zawieść w chłodne dni.
Oszczędzaj akumulator
Obciążenie akumulatora samochodowego zimą znacznie wzrasta, na mrozie pojemność akumulatora spada, a olej w silniku gęstnieje. Ponadto dodatkowa energia jest zużywana na ogrzewanie szyb, wnętrza, siedzeń i kierownicy. A jeśli podróże są krótkie, bateria nie ma czasu na naładowanie. Często podczas pierwszej mroźnej nocy dochodzi do rozładowania akumulatora i bez fachowej pomocy nie da się uruchomić samochodu. Aby uniknąć takiej sytuacji, akumulator należy przygotować do pracy w niskich temperaturach, dlatego trzeba sprawdzić poziom elektrolitu w serwisie samochodowym i naładować akumulatory przed mrozem.
Wymiana zepsutych reflektorów
Prawidłowo działające oświetlenie to jeden z kluczowych aspektów bezpiecznego poruszania się zimą, ponieważ jest mało prawdopodobne, że będziesz mógł jeździć tylko w dzień. Rano i wieczorem tylko jasne reflektory uratują kierowcę, co oznacza, że nie można zignorować wydajności oświetlenia. Z czasem reflektory zaczynają mętnieć, pokrywać się brudem, rysami i słabną, przez co każdy przejechany kilometr może być ich ostatnim. Lepiej wcześniej dostrzec problem i wymienić lampę. Wskazówka: Jesień to najlepszy czas na polerowanie starych reflektorów i wymianę przepalonych ksenonów.